Makiaa mahan täydeltä

10 lokakuun 2019 / By Aki Linnanahde

Makiaa mahan täydeltä

Suomalainen Makia Clothing on ollut mediakohun pyörteissä tämän viikon. Vuonna 2001 toimintansa aloittanut yritys on tullut tunnetuksi muun muassa Kimi Räikkösen kautta, mutta menestyksen takana on paljon enemmän kuin somekuvissa poseeraavat julkkikset. Edellisellä tilikaudella yli 8,1 miljoonan liikevaihdon tehnyt vaatebrändi on rakentanut brändiään huolella vaalien, antamatta vaatteita jokaiselle julkkikselle, joka vain keksii niitä päälleen pyytää. Makia on myös panostanut onnistuneesti kansainvälistymiseen.

Tuoreen kohun perusteella Makia todella luottaa brändiinsä ja suhteeseen asiakkaidensa kanssa. Otetaanpa pieni kertaus tähän asti tapahtuneesta.

Sunnuntain Hesarissa merenkävijöiden kommodori Otto Aalto kertoi olevansa suorastaan järkyttynyt havaittuaan vaatebrändin myyvän merenkävijöiden logolla varustettuja tuotteita. Viestejä oli seilannut ulapalla solkenaan ja jossain vaiheessa Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg ehti jo toivoa, että pursiseura ottaisi tapahtuneen kohteliaisuutena. Ystävällisenä eleenä Nyberg vielä lupasi pursiseuran jäsenille kohun aiheuttaneita paitoja puoleen hintaan. Jossain piireissä tämä on tulkittu myös vittuiluksi, eikä ihan syyttä. Seura puolestaan vaati, että logon käyttäminen pitää lopettaa välittömästi ja penäsi lisäksi vielä 5000 euron vahingonkorvausta, joka olisi kuulemma mennyt seuran omien juniorien hyväksi.

Tämä ei Makialle sopinut. Täydellisen somekohun elementit olivat kasassa. Kansainvälinen vaatebrändi vastaan pieni sympaattinen pursiseura. Tämä on muuten tiettävästi ensimmäinen kerta, kun pursiseuraa on pidetty sympaattisena. Tilanne eskaloitui nopeasti ja maanantaina Makia jo kertoikin vetävänsä tuotteet pois myynnistä, pahoitellen samalla aiheutunutta mielipahaa. Samassa tiedotteessa punavuorelainen vaatebrändi kertoi antavansa merenkävijöiden nimissä 5000 euroa Itämeren hyväksi, ei siis pursiseuran junioreiden hyväksi. Tiedotteen lopussa seurasi vielä pieni uhriutuminen, jossa todettiin, että myynnistä pois vedettyjä tuotteita oli jäljellä vielä 2000 kappaletta, eikä niiden hävittäminenkään ole luonnolle hyväksi.

Somen aallot alkoivat lyödä yhä voimakkaammin ja keskiviikkona Makia Clothing piti tiedotustilaisuuden, jossa se kertoi, että ”yhtiön johtajat eivät ole paskiaisia, jotka varastaa.” Toinen merkittävä viesti oli: ”jos joku ei tämän takia tykkää Makiasta, niin sitten ei kuulukkaan tykätä Makiasta.” Jos tilanne olisi käyty läpi Ylen Merisäässä, olisi Kuuskajaskarissa voitu mitata jo myrskylukemat. Myrsky jatkoi voimistumistaan torstain aikana. Sosiaaliseen mediaan alkoi tulvia erilaisia pilkkameemejä. Oli Plakiaa, Nokian sloganista johdettua connecting brands -meemiä, ja vaikka sun mitä. Kenties kiusallisinta Makian kannalta oli kuitenkin, että suurin piirtein kaikki melaveikot alkoivat nähdä yhtäläisyyksiä omaan logoonsa.

Ennustan, että keskustelu tulee vielä jatkumaan. Olennainen kysymys on tietenkin, mikä on plagiointia? Katumuotiin ja miksei muotiin muutenkin on aina kuulunut vahvasti vähintään vaikutteiden hakeminen muualta. Oma ammattitaitoni ei riitä vastaamaan, milloin plagioinnin kynnys ylittyy. Jollain tavalla kuitenkin ymmärrän Makiaa. Sen sijaan sen valitsemaa viestintälinjaa en käsitä yhtään.

Tunnetusti paskan osuessa tuulettimeen ensimmäinen viesti ja seuraavat 24 tuntia ovat kriittisiä maineenhallinnan kannalta. Vaikka kuinka harmittaisi, ei provosoituminen tai provosointi kannata. Liian nöyrä on parempi, kuin ylimielinen ja vähättelevä. Erityisesti tämä korostuu, kun asetelma on iso vastaan pieni.

Toisaalta Makia olisi voinut maksaa vaaditut 5000 euroa ja sopia pursiseuran kanssa, että asiasta ei sen jälkeen puhuta. Olisi vältytty tilanteelta, jossa joka ikinen pipo ja huppari syynätään suurennuslasilla läpi toivoen päivittäiseen mediavirtaan lisää myrskytuulia.

Makian johto päätti seistä tuulta uhmaten laiturilla ja katsoa mitä horisontissa siintää. Tai oikeastaan se päätti lähteä pullein purjein purjehtimaan myrskyä vastaan ja katsoa mihin oma laiva seilaa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa kuluttajat lopulta näyttävät, miten paljon ne brändiä fanittavat. Johto tuntuu luottavan, että tuotteet myyvät jatkossakin. Kenties he laskevat, että syntynyt kohu jopa lisää brändin katu-uskottavuutta?

Aika näyttää, kumpi on isompi: pieni pursi vai iso laiva?

Concreton luova johtaja, Aki Linnanahde

Brändi ytimeen

Haluatko viedä brändisi liiketoiminnan ytimeen? Ota yhteyttä, tarjoamme kahvit!

Toimisto

Tallberginkatu 1, Kaapelitehdas C3, 00180, Helsinki

Ota Yhteyttä!

Jukka, +358 40 7158697
Samuli, +358 44 2379391

Seuraava luku bränditarinallesi?

Ota yhteyttä!

aki@concreto.fi

About The Author

Aki Linnanahde

Concreton luova johtaja, podcastisäntä ja radioääni