MÖÖTTE #2 Miksi kirjakauppa ei uudistu?

30 syyskuun 2019 / By Aki Linnanahde

Miksi kirjakauppa ei uudistu, WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkunen?

Timo Julkunen on kulkenut takaperoisen reitin internetin 2000-luvun huumavuosista WSOY:n toimitusjohtajaksi. Julkusen johdolla WSOY on tehnyt viimeiset kolme vuotta kasvua, vaikka koko toimialalla perinteisen kovakantisen kirjan myynti on laskenut jo pitkään.

Vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään koko alan myynnistä yli puolet. Bisnes elää vahvasti tähdistä. Suomen TOP10 kirjojen jälkeen niin näkyvyys, kaupallisuus, kuin myyntikin puolittuisivat. Timo Julkunen myöntää suoraan, että kustantamot ovat todella riippuvaisia tähdistä, kuten Ilkka Remes tai Tuomas Kyrö.

Tuoreessa Möötessä Concreton luova johtaja Aki Linnanahde haastaa Timo Julkusta pohtimaan koko kustannusalan vallitsevia käytäntöjä. Miksi kirjakauppa ei uudistu? Britanniassa ja Saksassa verkkokaupan osuus myynnistä on jopa 40%, kun se Suomessa on vain noin 10%. Sanomalehtien digijakelu kasvaa jatkuvasti, mutta samaan aikaan e-kirjojen myynti maassamme on jopa laskenut tämän vuoden puolella.

Myös kirjakustantamojen tekemä markkinointi on edelleen hyvin perinteistä. Miksi ihmeessä ala noudattaa vuonna 2019 vanhaa tuttua kaavaa, vaikka tapoja kertoa omaa viestiä on enemmän kuin ikinä?

WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkunen

Uudista itsesi

Tarvitsetko apua brändisi strategian tai kiinnostavien sisältöjen kanssa?Ota yhteyttä, tarjoamme kahvit!

Toimisto

Tallberginkatu 1, Kaapelitehdas C3, 00180, Helsinki

Ota Yhteyttä!

Samuli, +358 44 2379391
Jukka, +358 40 715 8697

Seuraava luku bränditarinallesi?

Ota yhteyttä!

samuli@concreto.fi

About The Author

Aki Linnanahde

Concreton luova johtaja, podcastisäntä ja radioääni