Näin brändisi muuttuu sanoista teoiksi

04 lokakuun 2019 / By Jukka Vaittinen

Brändin uudistaminen on markkinointi-ihmisille yleensä moneen muuhun työtehtävään verrattuna hauska ja inspiroiva projekti. Tulevaisuuden maalaaminen tehdään isolla pensselillä ja uusi brändi tuntuu tuovan uutta intoa omaan päivittäiseen tekemiseen. Rakennettu tulevaisuuden kuva ei kuitenkaan muutu todellisuudeksi, jos brändi ei jalkaudu organisaatioon. Jalkauttaminen ei sitten enää olekaan niin mukava projekti – se jatkuu vähintään usean kuukauden ajan, eikä joissain tapauksissa pääty ennen seuraavaa brändiuudistusta.

Brändi on sana, josta jokaisella on mielipide ja jonka jokainen määrittelee omalla tavallaan. Vahingoista viisastuneena aloitan nykyään brändikeskustelut uuden henkilön kanssa määrittelemällä käsitteet. Kuulostaa akateemiselta ja tylsältä, niin se onkin. Käytännössä määrittely on kuitenkin pakollista, jotta puhumme varmasti samasta asiasta. Minulle brändi on asiakaskokemusten summa. En siis puhu vain ja ainoastaan brändin visuaalisista ilmentymistä tai markkinointiviestinnän sisällöistä, vaan esimerkiksi myös niistä jokapäiväisistä teoista ja sanoista, jotka tapahtuvat asiakaskohtaamisissa asiantuntijoiden kautta. Brändi muodostuu kohtaamispisteissä, joista suurin osa on siis muiden kuin markkinoinnin tuottamia.

Jos brändi jätetään vain markkinoinnin asiaksi, eikä jalkautusta tehdä koko organisaatioon, jää valtava potentiaali käyttämättä. Optimaalisessa tilanteessa jokaiselle työntekijälle on selvää mitä yrityksen brändi tarkoittaa oman tekemisen kannalta. Miten minun odotetaan käyttäytyvän? Miten muotoillaan sähköpostiviesti brändin mukaisesti? Minkälaisia otsikoita käytän esityksessäni? Tässä muutama yksinkertainen esimerkki kysymyksistä, joihin hyvin jalkautettu brändi antaa vastauksen.

Hyvin suunniteltu brändi on suora jatkumo strategiasta. Brändin jalkauttaminen on siis samalla strategian jalkauttamista. Fiksu markkinointijohtaja uittaa brändityön kautta itsensä liiketoiminnan ytimeen valjastamalla brändin strategian jalkauttamisen työkaluksi. Liian usein b2b-organisaatioissa brändi jätetään markkinointiporukan puuhasteluksi. Brändiuudistuksen yhteydessä on paikka nostaa markkinoinnin arvostusta koko organisaatiossa. Markkinoinnin on uskallettava jalkautua liiketoiminnan pariin ja tehtävä selväksi, että he tekevät brändin. Se ei olekaan enää niin yksinkertaista, kuin nopeasti voisi ajatella.

Eikä välttämättä kovin hauskaakaan.

Jukka Vaittinen, Concreton toimitusjohtaja ja brändien kehittäjä

 

Brändi ytimeen

Haluatko viedä brändisi liiketoiminnan ytimeen? Ota yhteyttä, tarjoamme kahvit!

Toimisto

Tallberginkatu 1, Kaapelitehdas C3, 00180, Helsinki

Ota Yhteyttä!

Jukka, +358 40 7158697
Samuli, +358 44 2379391

Seuraava luku bränditarinallesi?

Ota yhteyttä!

jukka@concreto.fi

About The Author

Jukka Vaittinen

Concreton toimitusjohtaja, strategi ja brändiajattelija.