DSC00630_edited.jpg

#haukutuinkuukausi

Lemmikkikansa liikkeelle marraskuun pimeydessä

 

Lähtötilanne

Marraskuu on haasteellista aikaa säässä kuin säässä ulkoileville koiranomistajille synkkyyden ja pimeyden vallatessa päivät. Ulkona vietetty aika vähenee helposti pimeyden ja huonon kelin vuoksi – mutta näin ei tarvitse olla. Koira ei harmaudesta välitä, vaan suuntaa lenkkipoluille häntä heiluen myös marraskuussa ja tätä asennetta toivoimme tartuttavan koiranomistajiinkin. Koirille liikunta on tietysti elintärkeä elementti ja lenkkien pituuden sekä määrän väheneminen on huonoksi lemmikille. 
Kaupallisesta näkökulmasta marraskuu kaipaa myös lisäaktivointia. Black Friday ajoittuu vasta marraskuun viimeisille päiville ja joululahjamyynti pääsisi täyteen vauhtiin joulukuussa. Syksy ja talvi ovat kuitenkin koirien ulkoilutuotteiden sesonkiaikaa, ja ulkoilun sekä oikeiden varusteiden merkitystä haluttiin tuoda näkyvästi esille. Kampanjalle ei ollut käytössä suurta mediabudjettia, mutta valtakunnallinen tavoittavuus nähtiin tärkeänä.

 

Insight

Marraskuussa ihmiset tarvitsevat lisäpotkua ja aktivointia ulos menemiselle. Suomalaiset rakastavat vihata syksyn huonoja säitä. Marraskuussa synkkyys huipentuu, jouluun tuntuu olevan ikuisuus, eikä lumi tuo valoa suurimmassa osassa maasta. Marraskuu on ehdottomasti Suomen haukutuin kuukausi.


Mustin ja Mirrin asiakkaat vastaanottavat parhaiten hyvin kansanomaisia viestejä, joissa ollaan aidosti läsnä lemmikkikansan arjessa. Aikaisemmin ollaan havaittu, että liian ”fancyt” kampanjat jäävät helposti hyvin pienen piirin jutuksi. Valtakunnallisena kampanjana viestin piti puhutella laajasti lemmikkikansaa ja olla hyvin helposti ymmärrettävä sekä lähestyttävä. Lemmikin omistajien tiedettiin jakavan mielellään sisältöjä omista lemmikeistään, joten kampanjasta haluttiin ehdottomasti tehdä mahdollisimman vuorovaikutteinen asiakkaiden kanssa.

 

Luova ratkaisu

Marraskuu on kaunistelematta #haukutuinkuukausi. Lemmikkikansaa kehotettiin hylkäämään tekosyyt, varustautumaan oikein ja lähtemään ulos lemmikkinsä kanssa. Koira ulkoiluttaa omistajansa kelillä kuin kelillä, jos sen vain antaa tehdä niin. Koko marraskuun ajan kuljetimme viesteissä sateen, pimeyden ja koiranilman ilosanomaa. Mitä karseampi keli, sitä enemmän me juhlimme.

 

Toteutus

Kampanja lanseerattiin Mustin ja Mirrin sosiaalisen median kanavissa 30.10.2019

 
 

3 erilaista teemaa

#haukutuinkuukausi jaettiin kolmeen teemaan (pimeys, marraskuinen mieli ja aamulenkin merkitys). Kohderyhmää aktivoitiin ulkoilemaan teemojen hengessä ja jakamaan kuvia marraskuisesta lenkkeilystä tunneisteilla #mustijamirri ja #haukutuinkuukausi. Lisäksi sosiaalisen median kanavissa jaettiin asiantuntijasisältöjä siitä, miten marraskuun voi yhdessä lemmikin kanssa selättää.

Radio Novan Aamu yhteistyö

4.11. alkoi ohjelmayhteistyö Radio Novan aamussa, jolla tavoitettiin valtakunnallisesti lemmikkien omistajat. Pitkä kampanja-aika ja sisällöllinen lähestyminen valittiin muistettavuuden ja sitoutumisen lisäämiseksi. Ohjelman molemmat juontajat ovat tunnettuja koiraihmisiä, joten ohjelmayhteistyö muodostui luontevaksi ja kampanjan viestit pystyttiin tuomaan helposti mukaan. Lisäksi Radio Novan SoMe-kanavissa etsittiin piristävää koirajuontajaa 22.11. tehtävään suoraan lähetykseen. Radio Novan aamu valittiin kanavaksi myös valtakunnallisen kuuntelun ja rennon kansanomaisen tunnelman takia.

YHTEISLENKKI

Koko marraskuun ajan muistutettiin ihmisiä valtakunnallisesta yhteislenkistä, jossa jokainen lenkille osallistuja kasvattaisi hyväntekeväisyyspottia. Sosiaalisen median kanavien lisäksi toteutettiin kattava tiedotuskampanja, jossa paikallislehtiä informoitiin lenkistä.

Yhteislenkki toteutettiin yhdessä 64 eri myymälän kanssa ympäri Suomea. 

 
 
 
 

Tulokset

Radio Nova tavoitti kohderyhmän

Radio Novan Facebookissa tehty hakemus #haukutuinkuukausi aamujuontajaksi tavoitti 127,000 lemmikinystävää ja julkaisuun sitouduttiin 12 300 käyttäjän voimin. Hakemuksia tuli yli 1 000 kappaletta ja voittajaksi valittiin Hilma-niminen koira. Hilman livelähetystä seurasi Facebookin kautta yli 9000 ihmistä. Juontajat Aki Linnanahde ja Minna Kuukka ovat molemmat koiranomistajia ja kuukauden aikana kampanjan kolme teemaa saatiin luontaiseksi osaksi valtakunnallista kampanjaa. Marraskuun aikana julkaisuilla oli yli 300,000 näyttökertaa sosiaalisen media puolella. 


Kampanjan kohderyhmä N25-55 tavoitettiin kanavan taajuksilla erinomaisesti nettokontaktien ollessa 437 000 ja nettopeitto 42% kohderyhmästä.

SITOUTUMINEN

Haukutuin Kuukausi -kampanja ylitti tavoitteensa. Koiranomistajat osallistuivat sosiaalisessa mediassa aktiivisesti sitoutumalla Mustin ja Mirrin sisältöihin, mutta jakoivat myös omia sisältöjä Haukutuimman Kuukauden hengessä. Haukutuin Kuukausi -hashtagin alle kerääntyi marraskuun aikana yli 700 julkaisua lemmikeistä ja omistajista, jotka tsemppasivat toisiaan selviytymään vuoden haukutuimmasta kuukaudesta. Näihin koirakansan lisäämiin kuviin sitouduttiin 10,000 kertaa kampanjan aikana. Verrattuna vuoden 2018 marraskuuhun, Mustin ja Mirrin omiin julkaisuihin sitouduttiin huomattavasti edellisen vuoden vastaaavaa ajankohtaa paremmin (FB +45%, IG+43%).

1694 osallistujaa yhteislenkille

Haukutuimman Kuukauden huipennus, Musti-lenkki, ylitti odotukset osallistujamäärällään. Valtakunnalliselle yhteislenkille osallistui 1 694 kaksijalkaista koirineen ympäri Suomen kävelemään Haukutuinta Kuukautta vastaan ja hyvän asian puolesta – jokaista osallistunutta ihmistä kohden lahjoitettiin 1 kg kuivaruokaa paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle. Jopa Musti-lenkki keräsi oman hashtaginsa #mustilenkki yhteyteen 130 julkaisua vain yhden viikonlopun aikana. Lenkille osallistuminen ja siihen sitoutuminen vahvisti käsitystä siitä, että kampanjan pääviesti, marraskuun kääntäminen aktiiviseksi ja yhdessä tekemisen kuukaudeksi, oli kohderyhmän tarpeiden ja toiveiden mukainen. Paikallislehdet tarttuivat hyvin tapahtumaan, millä oli suuri vaikutus varsinkin vanhemman kohderyhmän tavoittamisessa.

2,6 ja 1,7 miljoonaa

Marraskuussa Facebook-julkaisut nähtiin lähes 2,6 miljoonaa kertaa. Instagramin puolella julkaisuja nähtiin yli 1,7 miljoonaa kertaa, mikä tarkoittaa yli 323 % kasvua edellisen vuoden marraskuun lukemiin.

Mikä tärkeintä, sisältöjen kautta pystyttiin ohjaamaan koirakansaa tehokkaasti verkkokauppaan. Verrattuna edelliseen kuukauteen nousi sosiaalisen median kanavien kautta verkkokauppaan päätyvien asiakkaiden määrä marraskuussa 35 %.

 
 

#haukutuinkuukausi

Työn nimi

Haukutuin Kuukausi

Työn suunnitteluun osallistuneet

Concreto Agency Oy

Asiakas

Musti ja Mirri

Kategoriat

Paras somekampanja, Paras kampanja, Tuloksellisin kampanja

Työn tuotantoon osallistuneet yritykset

Bauer Media, Marker Creative

DSC00628_edited.jpg
 

Fredrikinkatu 34 B 23, Helsinki, Finland

  • Instagram