Tallberginkatu 1 C 55. 3krs, Helsinki, Finland

©2019 by Concreto.

 
 
  • Samuli Justen

”Tarina on tärkeämpi kuin tuote - Case: Star Wars”

Vuonna 2012 Disney teki yhden elokuvamaailman suurimmista ja järkevimmistä yrityskaupoista ostamalla Lucas Filmsin 4 miljardilla dollarilla. Tuossa kaupassa Disneylle siirtyi kaikki oikeudet Star Wars -elokuvien tekemiseen ja viimeisen 8 vuoden aikana sitä mahdollisuutta on häikäilemättä käytetty hyväksi. Valkokankailla ympäri maailman on nähty viisi erilaista Star Wars -elokuvaa, joista kolme pyrki päättämään kuuluisan Skywalker -saagan kunnialla.


Vuonna 2015 odotin ”The Force Awakens” -elokuvaa kuin kuuta nousevaa. Sisäinen nörttini heräsi taas tutkimaan Star Warsin mytologiaa ja maagista kokonaisuutta. Sitä rinnakkaismaailmaa, joka vie ajatukset pois oikean maailman toinen toistaan raskaammista uutisista. Sehän on vissiin tarinoiden tarkoitus ollut aina? Viedä mielikuvitus matkalle ja antaa aivojen levätä todellisuudessa, jossa kaikki on mahdollista.


Star Wars on aina ollut rahantekokone ja ilman sitä elementtiä tätä yrityskauppaa ei tietysti olisi tapahtunut. Ongelma on, että yrityskaupan myötä Disney asetti rahantekemisen primääritavoitteeksi hyvän tarinankerronnan sijaan. Uusissa elokuvissa oli paljon uusia hahmoja, joiden esittelyyn käytettiin hämmentävän vähän aikaa. Syy tälle oli arvatenkin uusien kiinnostavien sivutuotteiden saaminen markkinoille. Uusien Star Wars elokuvien on arvioitu tuovan sivutuotteista (pelit, lelut jne) vuoden aikana yli 6 miljardia euroa liikevaihtoa. Ei ihme, että elokuvissa jokaisen ihmiskunnan osalle pitää olla oma suosikkihahmonsa ja niistä pitää saada tehtyä legoja, pussilakanoita ja muuta elokuvasta sinänsä irrallaan olevaa krääsää. Tämä oli jopa hämmentävän räikeää, kun miettiin millaisiksi ne uudet hahmot oli luotu. Ne näytti niin valmiilta figuureilta jo alkujaan, että voi vaan kuvitella onko suunnittelupalaverissa ensin mietitty lelut ja sitten vasta tarina niiden taustalle?


Elokuvien julkaisutahti oli myös erikoisen nopeatempoinen. Miksi ihmeessä näin tärkeä elokuvaspektaakkeli piti saada päätökseen neljässä vuodessa? Rahahan se syy oli jälleen kerran, kuten ylläoleva matematiikka osaltaan todistaa. Disney suunnittelee myös kahta uutta Star Wars -trilogiaa ja onhan sinne Disney+ -palveluun jo ilmestynyt uusi sarjakin (ilmeisen hyvä noin niin kuin käsikirjoitusmielessä). Mitään elokuvallista järkiperustetta tälle ei ole.


Disney unohti tätä uutta Star Wars -trilogiaa tehdessä yhden elintärkeän asian, joka oikeastaan liittyy myös kaikkeen markkinointiin. Myymmekö me tässä tuotetta vai tarinaa? Markkinointi (mainonta) tai elokuva on parhaimmillaan, kun sen tarina on rehellisesti tehty jollekin. Se jollekin on ihmisjoukkio, joka jakaa samat arvot ja halut meitä ympäröivässä maailmassa. Kun tarinaa kerrotaan, on ensimmäisen kysymyksen oltava kuka tai mikä on se ihmisjoukko, joka tätä haluaa kuluttaa?



Vanhat Star Wars -elokuvat oli tehty avaruusoopperaksi ja se oli fantasiamaailma, johon ihmiset halusivat mukaan. Uudet Star Wars -elokuvat taas oli tehty kaikille maailman ihmisille. Ketään ei saanut suututtaa, ei varsinkaan vanhoja faneja, joita on maailmassa satoja miljoonia. Tämän lisäksi piti keksiä tarinaan uusia asioita, joilla myös uudet katsojat saadaan elokuvateatterin perukoille. Oli pakko änkeä tarinaan asioita, jotka eivät siihen sopineet, tai oikoa tarinassa täysin epäloogisesti. Jossain vaiheessa tämä surkea asetelma, jossa tuotteen myyminen meni itse tarinan edelle, osui Chewbaccan karvaiseen nilkkaan. Rise of The Skywalker (trilogian päättävä osa) kerää surkeimpia lipputuloja kaikista kolmesta elokuvasta. Tämän lisäksi Star Wars ähky aiheuttaa vaaran jo seuraavillekin tuotoksille. Tehdäänkö niitä vain, jotta ihmiset kuluttaisivat rahansa tuotteisiin vai palvellaanko tarinan voimalla kiireistä ihmistä?


Mikäli suunta on nykyinen ja ensimmäinen vaihtoehto tapahtuu, väitän Star Warsin elinkaaren olevan ennakoitua lyhyempi hupi Disneylle. Tai ainakin pitäisi ensin päättää kenelle nämä elokuvat on tehty ja mikä niiden pääasiallinen tarkoitus on?

Kotikokkikin tietää, että makkarakeiton voi lämmittää uudelleen ja joskus se maistuu jopa uudelleen lämmitettynä paremmalta. Makkarakeitto on silti makkarakeitto. Sitä voi tuunata porkkanalla ja pippurilla, mutta vaikka sinne heittäisi sekaan tofua ja linssipyöryköitä, ei siitä kuitenkaan tule kasvisruokaa. Eikä se maistu enää lihansyöjällekään.

Lähteet:

Fortune 2017

Abigail Reed (Star Wars: The Last Jedi, Beauty and the Beast, and Disney’s Commodification of Feminism: A Political Economic Analysis) Jordan Sturgill (Beyond the Castle: An Analysis of the Strategic Implications of Disney+)